CULTURA » Religie


« BACK

"Crestinul jignit"

C. Stanescu

    Un tanar toba de carte, dl. Cristian Badilita, se rafuieste (in Convorbiri literare", 7/2003) cu José Saramago, laureatul Premiului Nobel din 1998. In 1991, scriitorul portughez a publicat Evanghelia dupa Isus Cristos", roman tradus in romaneste de Mioara Caragea, mai intai la Univers (1999), apoi la Polirom (2003). In Occident, romanul a declansat scandal. Eram in Spania, spune dl. Badalita, cand aceasta «bomba» blasfematorie a fost lansata pe piata". De ce blasfematorie"? Pentru ca Saramago rescrie dupa mintea sa o viata a lui Isus, in contrapunct si, mult mai grav, in contrasens cu viata Mantuitorului". Lui Cristian Badilita i se pare ca e simplu sa-l scuzi si sa-l aperi pe Saramago invocand libertatea de gandire si de expresie; dar libertatea de expresie nu e si libertatea de a exprima magarii". Ce fel de magarii"? Evanghelia" dupa Saramago incepe cu episodul fecundarii Mariei de catre Iosif, un june tamplar din Nazaret de douazeci de ani (...) la actul copulativ, in urma caruia va fi zamislit Mantuitorul, a participat, cu putina samanta divina, si Dumnezeu insusi". Dumnezeu, la randul sau, este infatisat de romancierul acesta comunist, prieten cu Fidel Castro, ca un tiran machiavelic, setos de putere, cinic, fara scrupule, un fel de Stalin transcendent". Cartea contine, intr-adevar, multe incalcari", abateri de la dogmele crestine: contrazice virginitatea Mariei, Iosif este tanar si foarte activ din punct de vedere sexual, Isus se naste in urma impreunarii carnale a parintilor sai pamantesti, cele patruzeci de zile din pustie Isus le petrece pe mare, Lazar nu va invia, potrivit dogmei, iar Iosif da dovada de lasitate" cand, desi prevenit, isi salveaza doar propriul copil, pe Isus, ignorand masacrul inocentilor si devenind astfel complicele lui Irod. Insa Noul Testament, argumenteaza dl. Cristian Badilita cu Biblia in mana, spune altceva decat vrea sa spuna Saramago in romanul sau: Iosif nu fusese deloc instiintat asupra unui posibil masacru general, ci doar asupra iminentei asasinari a propriului sau fiu, Isus". Prin urmare, Saramago minte", iar romanul - ca si discursul scriitorului la Stockholm - e un montaj fara sustinere scripturistica", o abatere (rastalmacire) flagranta a episodului biblic in litera sa. Sentimentul de culpa resimtit in roman de bietul tamplar" si transmis fiului sau contravine Noului Testament (Matei 2), iar faptul ca Isus se simte si el vinovat de masacrul inocentilor, neprevenit din pricina lasitatii" lui Iosif, sporeste caracterul eretic" al romanului, o carte, in fine, conchide Cristian Badilita, poate frumoasa, dar necinstita, care jigneste credinta a milioane de oameni": Cand un magar (si comunist infocat pe deasupra, azi, in anul de gratie 2003, Sfinte Dumnezeule!) iti terfeleste Mantuitorul, asta se cheama «libertate de expresie»; cand un crestin jignit il pune la punct pe magar, asta se cheama «fundamentalism»". Nu, crestinul jignit" poate sta linistit, el nu va fi invinuit de fundamentalism" (desi Evanghelia..." lui Saramago poate insemna un nou caz Rushdie"!), ci de cateva lucruri mai marunte. In primul rand, de incalcarea flagranta a pactului cu cititorul, pactul fictiunii, al minciunii" literare, admis de la epopeile homerice incoace. A ne face crestini jigniti" si, in consecinta, a-l amenda pe magarul" de Saramago pentru remuscarile puse cu de-a sila in carca Sfantului Iosif" in minciuna sa literara intitulata Evanghelia dupa Isus Cristos" este consecinta, eufemistic spus, a unei confuzii de planuri, frecventa indeosebi in dogmatismul anilor '50. In plus, constat ca bigotismul poate fi la fel de virulent in cazul unei analfabete, ca si al unui intelectual toba de carte. In concluzie, pot spune ca, tanar stralucit, dl. Cristian Badilita are multa carte, dar nu toata buna...



« BACK